טרקים אחים בפיורלנד – רוטברן (פוסט שלישי בסדרה)

 

כחלק מהסדרה של עומר על האחים בפיורלנד

פוסט זה יעסוק ברוטברן טרק

על המסלול

המפה

טיפים קטנים שיעשו את ההבדל בטרק שמקשר בין שני קצוות הפארק 

מאת: עומר מזרחי

רוטברן

סוג הטרק:

Great Walk לא מעגלי

רמת קושי:

בינוני (מאוד אישי.. )

 

התחלה וסיום:

חניון ה-Routeburn Shelter – ליד Glenorchy.

חניון The Divide – על Milford Road.

(אפשר להתחיל משני הצדדים)

 

הגעה:

  • נסיעה ברכב פרטי – מקווינסטאון לגלנורקי, ומשם לחניון, או מטה אנאו למילפורד רואד עד שמגיעים לדיבייד.
  • מפני שנקודת ההתחלה והסיום רחוקות מאוד (מעל 5 שעות נסיעה), מומלץ לתאם החלפת מפתחות רכב עם מישהו שמתחיל בצד השני של הטרק. פירוט תחת "טיפים".
  • ניתן לתפוס טרמפים מהחניונים אל הערים הקרובות – ב-Divide זה יהיה יותר קל, מפני שכל מי שעובר שם נוסע או לפיורד עצמו או חזרה לטה אנאו (מילפורד רואד הוא כביש עם סיום אחד). מהרוטברן שלטר קצת יותר מסובך למצוא טרמפ בעיקר מפני שהיחידים שיהיו שם הם אנשים שיבואו לטייל/יסיימו טיול.
  • ניתן להזמין הסעה מראש מהדיבייד או גלנורקי דרך משרדי ה-DOC בקווינסטאון או טה אנאו. יש לקחת בחשבון שההסעות האלו לא יהיו זולות מפני שמדובר במרחקים גדולים עד לערים.
  • במידה ואתם מתבססים על טרמפים/הסעות – כדי להגיע חזרה מקווינסטאון לטה אנאו או להפך (תלוי איפה החנתם את הרכב) מומלץ להשתמש בתחבורה ציבורית (שהיא יחסית זולה ומהירה – רק שעתיים וקצת נסיעה ביניהן) או בטרמפים.

 

ייחוד:

הרוטברן הוא למעשה הטרק היחיד בניו זילנד שעובר דרך שני הפארקים הלאומיים הכי יפים בניו זילנד – Mount Aspiring National Park ו-Fiordland National Park. היופי בטרק, מלבד נקודות מרהיבות, אגמים ומפלים מרשימים – הוא שאפשר ממש לראות את הנוף האופייני של כל פארק לאומי, ואת נקודת התפר שבה הנוף משתנה.

הרוטברן מאוד נוח לטיול – רמת הקושי שלו לא קשה מידי, ואפשר לבצע אותו בפורמט מלא של שלושה-ארבעה ימים, בפורמט למנוסים ביומיים בלבד, ואפילו בפורמט חלקי כמסלול יום מפורסם – ולכן מאוד מומלץ ומאוד קשה לפספס אותו.

 

אופציות טיול:

מפני שהטרק כל כך פופולרי – יש בו יותר בקתות ואתרי קמפינג ממה שנחוץ. לכן צריך לשים לב לאיזה מהם אתם מזמינים מקומות כשאתם יוצאים לדרך !

מפת הטרק, מתוך אתר http://www.doc.govt.nz/

  • הפורמט המלא
    4 ימים, לינה בכל 3 הבקתות (Routeburn Flats / routeburn Falls -> Lake Mackenzie -> Lake Howden – או להיפך). באופן כזה ניתן לראות את כל הטרק ולעשות אותו בנחת. עם זאת זו לא אופציה ממש משתלמת, מפני שכפי שניתן לראות בקתת Lake Howden מאוד קרובה לנקודת ההתחלה ב-divide, ובקתת routeburn Flats מאוד קרובה לנקודת ההתחלה ברוטברן שלטר.
  • 3 ימים
    בדיוק על אותו עקרון – רואים את כל הטרק, הימים באורך נורמלי, ופשוט ישנים רק ב-2 מהבקתות (Routeburn Flats או Routeburn Falls -> Lake Mackenzie)
  • יומיים
    לבעלי הכושר ואלו שרוצים לחסוך – ניתן לעשות את כל הטרק כולו ביומיים קצת יותר ארוכים – עם לינה בבקתת Mackenzie. באופן הזה יום אחד יוצא בערך 20 ק"מ ויום שני 11 ק"מ.
  • יום אחד ארוך
     כן כן, לאלו שבאמת רוצים לחסוך בכסף אבל לא לחסוך בשום חוויה – ניתן לעשות את כל הרוטברן ביום ארוך של קצת יותר מ-30 ק"מ בלי לישון באף בקתה!
    כמובן שזה דורש הערכות מוקדמת ולהתחיל מוקדם, אבל זה בהחלט אפשרי וחינמי לגמרי!
  • טיול יום מהצד של גלנורקי
    זהו אחד מטיולי היום המפורסמים באיזור הזה !
    אני אישית עשיתי אותו והוא מאוד מומלץ וקצת יותר מרשים מהצד השני. הוא מאפשר לכם לטעום מהנוף היפה של הרוטברן בצד של הפארק הלאומי מאונט אספאיירינג, ועד לנקודת התפר עם פיורדלנד. מתחילים מה-Routeburn Shelter ומגיעים עד ל-Harris Saddle וחזרה לחניון. זה יום של 10-11 שעות, כ-20 ק"מ.
  • טיול יום מהצד של ה-Divide
    מסלול קצרצר ומאוד יפה שמתחיל ב-divide ומגיע עד ל-Key Summit – הפסגה הראשונה בצד הפיורדלנדי.
    ביום יפה (נדיר בפיורדלנד, אבל עדיין!) ניתן לראות מהפסגה את כל ההרים באיזור ואפילו את Lake Marian הנסתר, שהוא מסלול מדהים בפני עצמו.
  • גם כאן – מרוב בקתות ואתרי קמפינג מאוד קל להרכיב לעצמכם פורמטים משלכם כדי לחוות את הרוטברן, גם אם לא לעשות את כולו! אז לפי המקומות הפנויים, הזמן והרצון – תוכלו להרכיב לכם מסלול משלכם, ללכת רק עד נקודות מסוימות ולחזור וכ'ו… כל האפשרויות פתוחות!

טיפים לטרק:

1. ישנה אפשרות להפוך את הטרק לכמעט מעגלי !

עמק מדהים בחלק של Mount Aspiring

המסלול ה*כמעט* מעגלי3 ימים. באופציה הזו מחברים את הרוטברן לטרק נוסף באיזור – טרק הגרינסטון או טרק הקייפלס, שהוא קליל ומאוד יפה.
טרק הקייפלס סופו בחניון שרחוק רק 30-40 דקות מחניון ה-Routburn shelter – וכך הרבה יותר קל ומהיר לתפוס טרמפ. כדי לעשות זאת יש להתחיל את הטרק מכיוון קווינסטאון גלנורקי (Routeburn Shelter), ומעט לפני ההגעה ל-Divide פונים שמאלה ומתחברים למסלול ה-Caples. ניתן לישון בבקתות לאורך הרוטברן ואז או לישון בבקתת Lake Howden לפני שמתחברים לקייפלס, או לישון בבקתת ה-Upper Caples שבאמצע טרק הקייפלס. כמובן שניתן להאריך ולקצר את השהות בטרק בעזרת שינה בבקתות נוספות לפי האינטנסיביות שאתם מחליטים שמתאימה לכם !
ותודה ענקית לעומר בן-נון הטרקר האגדי על הטיפ המצוין הזה.

 

2. החלפת מפתחות

כשיש מסלול שמתחיל בנקודה אחת ונגמר בשניה, עולה הצורך לסדר דרך להגיע בסוף חזרה לרכב שלך. לכן רוב המטיילים מוצאים מראש – בפייסבוק, בלוחות מודעות, או בהוסטלים – אנשים שמעוניינים להתחיל את הטרק בדיוק בכיוון ההפוך משלהם. נפגשים באמצע הדרך – ומחליפים את מפתחות הרכב – ככה כשאתם מגיעים לחניון אתם משתמשים ברכב השני כדי לחזור לנקודת ההתחלה/לנקודה שקבעתם מראש עם המחליפים – וחוזרים אל הרכב שלכם כשהם חוזרים לשלהם. ניתן לעשות זאת גם הפוך – להפגש מראש ולתת להם את הרכב שלכם, והם יחנו אותו בחניון ההפוך. ככה בסוף הטרק אתם חוזרים לרכב שלכם ואין צורך בנסיעות וטרטור נוסף. (אתם כבר מכירים את קבוצת הבית של הבלוג, נכון ?  אם לא ליחצו כאן)

זוהי שיטה מאוד נפוצה בטרקים בניו זילנד שנקודת ההתחלה והסיום רחוקות מאוד.

לצד זאת – כמה טיפים כדי לשבור מיתוסים על החלפת מפתחות:

  • ניתן למצוא מישהו שמתחיל את הטרק בדיוק באותו יום כמוכם, רק בכיוון ההפוך, ולהיפגש ממש באמצע הטרק
  • אבל זה לא חובה!
    אפשר לפגוש מישהו שמתחיל את הטרק מתישהו בטווח ה-3/4 ימים שבהם אתם מטיילים! מקסימום תפגשו אותו ביום האחרון שלכם, או ביום הראשון שלכם, אבל בטוח תפגשו אותו במהלך הימים בהם אתם מטיילים בטרק ותוכלו להחליף את המפתח.
  • אם אתם שוכרים רכב ולא רוצים להחליף מפתחות מטעמי ביטוח – אתם יכולים לעשות את טיפ מספר 1 ולחזור כמעט עד לחניון בעזרת הקייפלס – או להצטרף למטיילים שכבר תיאמו ביניהם החלפת מפתחות אם הרכב שלהם עוד לא מלא – וכמובן להשתתף בדלק.
  • ואם יש לכם שני רכבים, ואתם רוצים לטייל כולכם ביחד, אז תמיד יש את הדרך המסורתית שעושים גם בארץ – שני הרכבים נוסעים לחניון הסיום, מחנים את אחד הרכבים, ומצטמצמים לרכב השני שנוסע לחניון ההתחלה. ככה כולם הולכים יחד, מגיעים לרכב שנשאר בחניון הסיום בסוף הטרק, ואז נוסעים חזרה לאסוף את הרכב שמחכה בחניון ההתחלה (רק שצריך לקחת בחשבון שהנסיעות ארוכות)

 

טיפ לסיום:

צאו וטיילו
תזכרו – לא חייבים לעשות את כל הטרקים, לא חייבים לעשות כל טרק באורך מלא, והעיקר שתוכלו לבחור את מה שמתאים לכם לטיול ולטעום מהנופים היפים ביותר בניו זילנד !

 

ועוד מילה מליאת – 

ביננו, כשתהיו שם… תבינו – שלא משנה איזה טרק תעשו בדרומי, תמיד יהיה עוד מה לראות, תמיד יהיה מה לעשות – זה לא נגמר ..
כמות הטרקים וההליכות בניו זילנד מתעדכנת כל שנה (נוספים עוד ועוד 🙂 )
תאמינו לי – אתם תהנו בכל מקרה, כי מה שעושה את הטיול, זה לא רק הנופים שרואים, אלא האנשים שתאפשרו לעצמכם להכיר

 

השאר תגובה