איך לבנות תקציב לטיול

אחד הדברים שהכי מאתגרים אותנו לקראת טיול היא השאלה "כמה צריך"

המלצה ראשונה: להיכנס לקבוצות ורק לקבלת מידע בשלב מאוחר..

מה ? למה …

כדי לא להיות מבולבלים מכמות המידע וכסלוגן המוביל ביוזמה – "ליצור לעצמך את הטיול שלך" ..  תבנו את הטיול לפי מי שאתם ומה שנכון ומדוייק לכם ולא לפי התקציב שעומד לרשותכם.

התקציב משתנה מאדם לאדם: בחירות, אילוצים ומיני בחירות ושיקולים, ומלבד זאת – אי אפשר להגיע לסכום מדוייק.
חלקנו מעדיפים לטייל בזול עד כדי "להתכלב", אחר לא מוכן לוותר על לינה במלון. חלק מעדיפים לישון לחלוק חדר עם רבים ושירותים ציבוריים וחלק יעדיפו שירותים צמודים. בקיצר, כל אחד ואחת מאילנו מתנהלים שונה במהלך טיולים. דוגמא: אני מכירה אחד שבחודשיים וחצי בניו זילנד הוציא 50 אלף ש"ח, ואחר הוציא 8000 …

ובכל זאת … ברור לכם שלא אשאיר אתכם ללא תשובה. אחרי הכל, גם בטיול משנה חיים – בין אם הוא ארוך או קצר, צריך תקציב מסויים…

אז איך מקבלים מושג ובונים תשתית נכונה ?
יש כמה נושאים מרכזיים שיש לקחת בחשבון בתחשיב התקציב:

1. כרטיס טיסה
דרך איפה טסים, עם איזו חברה, מתי אני טסים, האם יש גמישות בתאריכים (לפעמים תזוזה של יום יכולה לשנות עולמות בתעריפים), חשוב לי לנחות בשעה מסויימת, האם יש תאריך "חובה" לחזרה ?

2. ביטוח
אתגרי או רגיל ?  עם/בלי מצלמה.. מחשב נייד.. האם אני נוסעים עם דברים בעלי ערך ?  האם יש מצב בריאותי מיוחד (יצריך התארגנות בהתאם…) ולבסוף עם מי ..

3. ציוד
האם יש ברשותי כל מה שצריך לטיול ? האם אני יכול לשכור בארץ או שם?  אולי עדיף לצאת מהארץ עם דברים מסויימים ולרכוש במדינת היעד ?
אנשים שוכחים מהסעיף הזה, ולפעמים הוא יכול להסתכם באלפי שקלים.

4. עלויות ויזה
האם צריך ויזה במדינה או בדרך למדינה, האם משלמים לסוכן שיעשה זאת או אפשר לעשות לבד.
למשל – בניו זילנד החל מ- אוקטובר 2019 ויזה אלקטרונית כרוכה בתשלום ואם מחליטים לטוס דרך אוסטרליה נדרשת ויזה טרנזיט, אבל אם טסים דרך הונג קונג/תאילנד/קוריאה – אין צורך.

5. התניידות
אוטובוס, מעבורות, טיסות פנים, השכרת רכב או קנייה. יש דברים שהם ברורים/מאסט (למשל בניו זילנד חובה לפחות פעם אחת מעבורה אם מתכננים לעשות את שני האיים. בדרום אמריקה או בנפאל אולי תבחרו לפעמים גם בטיסה. ההבדל בין השכרת רכב לקנייה יכול להיות משמעותי, אבל לא רק במחיר, אלא גם בזמן לקנייה ומכירה, כמו גם השקעה בטיפולים, כך או כך אל תשכחו תשלום על דלק.

6. לינה
איך ואיפה אני רוצה לישון… כיום יש שפע של לינה בכל מדינה. החל ממלונות ו- B&B ברמות שונות ועד לאירוח מטיילים בבתים. נכון בעבר בניו זילנד ואחכ בעולם היו מוכרים בעיקר HIT וחיבורים, היום יש קאוצ'רפינג ואף  AIR BNB שיכולים להקנות חוויה מקומית.
הולידיי פארק, אכסניות, הוסטלים, בקתות ולודג'ים מעניקים חוויה אחרת – סוגי חדרים שונים, מטבחים ושירותים פרטיים או משותפים.
ולא צריך להינעל על דבר אחד, פשוט זה עוזר לקבל מושג. אני למשל – בניו זילנד מלבד מלונות גיוונתי בכל סוגי הלינה, בדרום אמריקה זה היה תלוי במדינה, באסיה ישנתי במלונות (חלקם זולים, חלקם שווים…. חח)
אחרי שהבנתי מה הנטייה שלי, חיפוש פשוט באתרים כמו: בוקינג, אגודה והוסטלוורד – אקבל מושג, אכפיל במספר הלינות שלי.

7. אוכל
הרגלי צריכה 😉
מלבד "איפה אוכלים": מתחמי אוכל, מסעדות – איזה סוג, או שאני בכלל אבשל בשביל עצמי. בכל מדינה התנהגתי אחרת. בנפאל הייתי רחוקה מלבשל לעצמי, בדרום אמריקה – תלוי באיזו מדינה הייתי, ניו זילנד – אומנם היה משולב, אך העיקר היה בישול עצמי.
נשאלת השאלה גם "מה אוכלים" – בניו זילנד בעוד שהבשר זול
האם קונים נשנונים ושתייה.
ברור, שכשמתכננים לא יורדים לרזולוציות כאלה, אלא רק בגדול, ולכן תמיד העיגול והחשיבה תהיה כלפי מעלה.
איך יודעים מה המחירים ? אחרי שהבנתם מה הנטייה שלכם, חיפוש פשוט בגוגל יתווה איזשהם מחירים מקובלים במדינה.

8. בילויים ואטרקציות
אנחנו אנשים שונים ויותר מזה.. הרצונות שלנו משתנים גם בתוך הטיול. לא ידענו, גילינו בטעות, משהו חדש-חדש-חדש.
מה נכלל בסעיף שכזה?
טרקים (כניסות לשמורות, לינה, פורטר, השכרת ציוד מיוחד אם נדרש), פעלולים שונים, משחקי כדורגל/רוגבי/כל דבר מקומי, סדנאות, הופעות, פאבים, מועדונים, ספא מפנק.
אז קודם כל מה ברור לי מי אני ובמה יתמקד הטיול הטיול שלי, מהם הדברים שהם יותר "אני" או דברים שאני רוצה לעשות, מה אולי אני רוצה לעשות וכמובן לא מכניסים מה אין מצב שאני אעשה.. אבל כן משאירים אקסטרא כסף להפתעות J

9. מזכרות/מתנות
כל אחד ואחת גם כאן פועל אחרת. בכל מדינה יש את חנויות ה- 1$ SHOP, החנויות האלו כבר מזמן לא רק בנות דולר, לפעמים אפשר למצוא גם ב- 10 ומעלה..
באופן אישי, פעם הייתי מביאה מזכרות, משקיע במשלוח מתנות (אם זה היה טיול ממש ארוך). היום, אני קונה לעצמי ואולי לעוד אדם מזכרת קטנה.
אחרי שעשיתי טעויות בעבר, החוק המלווה הוא: "האם אני באמת צריכה"
חוסכת משקל, חוסת זמן חיפוש ויותר מזה – לא צריכה לשלוח בדואר דבר (שזו גם הוצאה בפני עצמה).

10. אקסטרות
כל מה שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים, כל מה שלא חשבנו שיקרה ויכלל …
ודברים שלא נכנסים באף סעיף אחר. למשל: אנחנו לא לוקחים בחשבון עד הרגע האחרון המרת מטבעות/משיכת כספים/שימוש בכ. אשראי.

 

אז מה את אומרת שאני לא יכול לדעת ולהסתמך על אחרים ?
אני אומרת שאפשר לקבל מושג אבל לא להינעל, לכן תמיד עגלו כלפי מעלה מה גם שדברים דברים משתנים.. למשל – בניו זילנד בשנת 2019 לקראת עונת 2019-2020 נוסף היטל ויזה אלקטרונית, זאת ללא קשר לעליית מחירי טרקים ובאופן תדיר מחירי דלק ואוכל שמשתנים.
על כך נאמר תקציב זה משהו ש"כל המרבה, הרי זה משובח" J
כל סעיף מהנ"ל מקנה לכם מושג יותר טוב על כמה אתם צריכים.
ואישית אני אומרת שעדיף שיהיה יותר, מאשר שיחסר.. ולכן תמיד עדיף לעגל כלפי מעלה.

 

המלצה קטנה לסיום
צרו לעצמכם תקציב גמיש עד גבול מסויים, תמצאו היכן אפשר לחסוך (למשל: לקנות ירקות בשווקים ולא בחנויות, איזה ימי "מבצעים" יש)

ד"א לכל סעיף ברשימה הנ"ל, יש הכוונה מעמיקה באתר.
צריכים עזרה אישית, מוזמנים לקבוע איתי.