לצעוד את ניו זילנד – שביל חוצה TE ARAROA

אני זוכרת שנפגשנו בפאב בוולינגטון, החיוך שעל פניה היה מרגש, לקראת המעבר לאי הדרומי ועם תום הצעדה של האי הצפוני נפגשנו במיט-אפ לכבודה.
ג'ני שיתפה על חויות של חום, קור, לבד, ביחד, נעליים הרוסות ו.. חויות מדהימות של נופים, אנשים ושיחות פנימיות. למרות שהיה לה דד ליין לסיום, היא החליטה לקחת את הזמן ולהנות בקצב שלי  "לאן שאצליח להגיע – אגיע. ניו זילנד לא בורחת. אני מעדיפה להנות מכל צעד, מאשר להגיד שעשיתי". למי שמכיר אותי/את היוזמה, תפיסה כלבבי.

דמיינו לעצמכם 3000 ק"מ של גבעות, הרים, חולות ונופים מגוונים אחרים.

מי שעשה את שביל ישראל, עושה השלכות לכל שביל חוצה מדינה אחרת, אבל לא. לכל מדינה יש הייחודיות והיערכות שלה. בחוצה שוויץ עוברים בין עיירות, בחוצה ישראל צריך להיערך למים מראש באזורים מסויימים ונולדו להם מלאכי השביל. בניו זילנד לצד זאת שחלק מהטרק עובר בין עיירות וערים שתוכלו להתארגן על אוכל.. כשתהיו בשטח תבשלו לעצמכם והזבל כמו תמיד ילך איתכם ..

סימונים שקועים בחול.. נורתלנד

ג'ני שיתפה שבחלק הצפוני, בדיונות החול המופלאות, כשאתה שוקע בחול, אתה מרגיש יותר את כובד המשקל. הסכמתי איתה, חוויתי אותה חוויה בטרק הקצר שעשינו שם.

השביל, שנפתח ב- 2011, מתנדבים וצוות ה- DOC, דואגים לשמר ולשדרג אותו משנה לשנה.

מתי הוא הזמן הטוב ביותר לטייל טה Araroa?

יש חלון הזדמנויות רחב למדי לטרק. השיקול העיקרי שצריך לקחת בחשבון הוא באזורים הגבוהים בעיקר באי הדרומי ובאי הצפוני, בעיקר באזור ה- Tararua  שבמחוז וולינגטון. אלו אזורים החשופים יותר למזג אויר קשה.

בגדול, העונה המרכזית לטיול בניו זילנד היא ספטמבר עד מאי (ועוד.. תוכלו לקרוא כאן), אך בטרק העניין קצת שונה  בסוף ספטמבר-דצמבר להתחיל הוא בדרך כלל כאשר אנשים מתחילים – ינואר יהיה אפשרי אם הולכים מהר. פשוט, לא רוצים להסתכן ולהיות בחלק הכי דרומי מאוחר יותר מאמצע אפריל… פשוט יהיו יותר ימים גשומים.
קחו בחשבון שגם בתוך חלון זה יכול להיות גשם בחלק הראשון של חלון זה ובגלל שלפני/אחרי חלק מהמסלולים עדיין "סגורים" ולא מתוחזקים, לא מומלץ ללכת מחוץ לחלון זה.

אני זוכרת את סטרלינג שגלש מעבר לעונה המומלצת ומצא את עצמו מתמודד עם מזג אויר מאתגר. סטרלינג חברי היקר בעל ניסיון נרחב בטיולים מסוג כזה. חברים.. ה"יהיה בסדר" – לא מתאים .. יותר מידי חילוצים, פציעות ולצערי גם הרוגים יש בטרקים שונים.

אם החלטתם לצעוד מדרום לצפון.. החלון שלכם יתחיל בנובמבר-ינואר..  אבל שוב – צריך לפעול לפי הנחיות מזג האויר, היות ומזג האויר בניו זילנד קשה לחיזוי.

המלצה מג'נין –  אם אתם פחות מסתדרים עם מזג אויר רטוב וקר, עדיף לכוון להתחיל מאוקטובר-תחילת נובמבר לכיון  דרום, או דצמבר / תחילת ינואר לכיוון צפון.

מאיפה מתחילים ?

גם הטונגרירו קרוסינג הוא חלק מהטרייל

אפשר ללכת בשני הכיוונים, היות והמסלול משלב את שני האיים. ההמלצה לתכנן לפי חלון מזג האויר, עממה – צריך מטיילים מעידים ומעירים שחלק מהסימון לוקה בחסר (לעיתים צריך לחפש את הסימון) כשהולכים מדרום לצפון.

כמה זמן לוקח ?
כמו כל טרק וחוויה, זה תלוי בהרבה משתנים. הרבה מעבר לכושר גופני ומזג האויר.. את המשתנים האישיותיים אי אפשר לחזות תמיד מראש… זמן מנוחה למשל J
בגדול, 50 ימים למי שעם כושר גבוה ומזג אויר מוצלח. 80 להליכה יחסית נינוחה, שתאפשר לבנות רמות כושר בדרך לאפשר מרווח יותר גדול הקשורים במזג אויר ורצון להישאר במקומות.

אז איך מטיילים ?
מלבד תכנון הנסיעה או הקלות בשבילים מסומנים, יש צורך בניסיון: חציית נהרות, היערכות לציוד הישרדות, איך להימנע מהיפותרמיה וחשוב – קבלת החלטות טובות בתחום.
ניסיון מעשי הוא הטוב ביותר, אך אם הייתם רוצים להעשיר את עצמכם, מלבד חוברת של ה- DOC, אפשר להגיע לפני לניו זילנד, לקחת קורס או לבלות עם מטיילים מנוסים ב- backcountry של ניו זילנד.

ומה עם כושר גופני ?
אני מאמינה שכושר גופני נבנה. ברור שככל שהכושר הגופני יותר טוב, זה יכול יתרון – זה מקטין את הדרישות הפיזיות או חלילה סיכון של פגיעה. מגביר את ההנאה ומאפשר יותר גמישות בתנועה.
אבל.. שזה לא יעצור אתכם, אם זה החלום שלכם – לכו על זה !  היערכו מראש וקחו לעצמכם פשוט יותר זמן.

האם אני צריך אישור לטייל על טה אררואה? האם יש תשלום?
אין צורך בהיתר מסלול או בתשלום מראש, מלבד קווין שארלוט טרק. כן אפשר לתרום לתחזוקת המסלול.
יחד עם זאת, כן צריך לקנות את הפרמיטים השונים לבקתות.

קווין שארלוט טרק. יש לרכוש אליו פרמיט מראש

 

צריך להירשם ?

לא, אבל מומלץ להירשם אליו כאן כדי להיות מעורבים וגם לדעת מי הולך בשביל. תוכללו להכיר שותפים פוטנציאלים, למקסם את התמיכה של הממשלה וגופים מקומיים אחרים.

בקצרה, אם נפשכם חפצה לעשות את השביל, או מקטעים ממנו – כדאי שתכירו האתר הרישמי של הטרק: https://www.teararoa.org.nz/

ממני באהבה
* בא לכם להצטרף למקטעים מהשביל ולא את כולו ?  מלבד ההרשמה באתר, נסו לבדוק עם מיט אפים של מטיילים מקומיים
* קופסאות בונוס הן סוג של "מלאכי שביל" מסוג אחר, בהם אפשר להזמין מראש דברים והם יחכו להם בתיבה ייעודית. חהחו דוגמאות שאתם יכולים להזמין: מוצרי היגיינה, פריטים עזרה ראשונה, תרופות, בגדים: תחתונים, מכנסיים שאתם רוצים רק לחלק מהמסלול, נעליים (מחבריי שעשו את המסלול.. הם נאלצו לשפצר נעליים, עד שהחדשות הגישו) ואוכל.  (חפשו בגוגל bonus box trail nz ותגלו מגוון של הצעות)

 

ואם שאלתם מי איתי.. ?!

אני השתעשעתי תקופה לעשות אותו גם, אבל אז נכנס ג'וק חדש שהוגשם: דרום אמריקה   ואחר שיוגשם ועליו עוד יסופר…