לתור באוטובוס את ניו זילנד

מאת: ענבר טמיר

אז נכון שתמיד רציתם לטייל בניו זילנד? אני יכולה להבין - מי לא 🙂
כנראה שכשסיפרתם לאנשים שאתם רוצים לטיייל שם, שאלו אתכם אם אתם מתכננים לקנות או לשכור רכב.
בינינו יש אנשים שלא מתאים להם לנהוג במשך שלושה חודשים רצוף, או אפילו חודש,
יש שאפילו בארץ הנהיגה הכי ארוכה שלהם הייתה חצי שעה לעיר הקרובה.
שלא לדבר על זה שיש שחושבים פעמיים, בגלל הנהיגה ההפוכה.

נכון שגם אמרו לכם, "מה..  אז תיסעו בטרמפים?" גם אם לא באמת אמרו לכם, בטח שמעתם על זה כאפשרות
תכל'ס, גם טרמפים לא מתאימים לכולנו ולא כולנו מתאימים לטרמפים. נכון שניו זילנד נחשבת בטוחה בעניין (לכאורה), אבל ..  בכל מקרה, מי שכן, באמת שכל הכבוד לו על האומץ (וכנראה גם על הסבלנות), כי זו חוויה נפלאה לפי מה ששמעתי..

האופציה שאנשים חושבים עליה, אבל לא מעט חוששים ממנה היא אוטובוסים ..
בין אם התחברתם למה שכתבתי למעלה ובין אם זו רק מחשבה שחלפה .. החלטתי לשתף בחוויה שלי לתור את ניו זילנד באוטובוס - וכמו כל האופציות האחרות, היא לא מתאימה לכולם (כמו כל דבר בחיים).

אז על תחבורה ציבורית ואוטובוסים תיירותיים בניו זילנד שמעתם?
כן, קיים דבר כזה ובעונה של מרץ-אפריל 2016, לאחר הרבה בירורים על חברות שונות יצאתי לדרך עם חברת אוטובוסים שנקראת Stray (חברות נוספות יצויינו בהמשך ומופיעות בדף שימושי-לי)

התניידות באוטובוסים נשמעת לא נוחה במיוחד, לא גמישה, מרגישה מסורבלת עם הציוד ואולי קצת מבאסת מבחינת אפשרויות עצירה - הרבה לא.. אבל אני הולכת להפתיע אתכם ב"כן" 🙂
קודם אני חייבת להודות - גם לי לפעמים היו דברים שרציתי לעשות ולא יכולתי בגלל שהמסלול של האוטובוס לא הגיע למקום ספציפי, אבל בינינו, רוב האנשים לא מגיעים לכל המקומות בניו זילנד, ויש הרבה מקומות שתאמינו לי שאפילו לא שמעתם עליהם.  (בסוף יש מילה מליאת.. עם רעיונות איך אפשר "כן")

הסיפור עם החברה שנסעתי איתה הוא די פשוט, אתם נרשמים, בוחרים מסלול (pass) שאותו תרצו לעשות ומשלמים (שימו לב הרבה פעמים יש מבצעים על תוכניות מסויימות שדי משתלמות - ותרשמו דרך הקישור של ליאת, זו התמורה הקטנה שאתם יכולים לעשות עבור השירות שהיא עושה לנו כאן).
אז ברגע שבחרתם מסלול, יש לכם את האפשרות לתכנן לעצמכם מתי אתם רוצים להגיע וכמה זמן להישאר בכל יעד, כמובן שאפשר גם להיות ספונטנים, להגיע למקום מסויים ופשוט להחליט להישאר, בלי לתכנן מראש.

המסלולים מגוונים. לצפוני, לדרומי, עם או בלי יעדים בדרך, מסלול מקיף אי,מסלול מקיף את כל המדינה - בגבול המסויים כי כמו שציינתי אי אפשר לראות הכל.

אני אישית לקחתי את המסלול המקיף, כי באמת רציתי לראות כמה שאפשר בזמן שהיה לי (חודש וחצי).

למסלולים יש הגבלת זמן מינימלי מסויים, לדוגמא 33-34 ימים למסלול המקיף, על מנת שאנשים שמוגבלים בזמן יוכלו לתכנן להם תוכנית לפי הזמן שיש להם, לדוגמא מי שבחר במסלול המקיף ויש לו בדיוק 33-34 ימים, יילך בדיוק על-פי התכנית הוצעת ולא יוכל להתגמש מבחינת עצירה במקומות מסויימים.

מכיוון שלי היו חודש וחצי, ישבתי לפני הטיול והכנתי לעצמי תכנית, לפי המקומות שרציתי להגיע אליהם, מקומות שתכננתי להישאר בהם על פי טרקים שרציתי לעשות וכו'.

במהלך הטיול כשאתם על האוטובוס, מהיום הראשון, אתם מכירים אנשים, שהגיעו בדיוק כמוכם, לבד או עם חבר נוסף, לטייל בניו זילנד. לעיתים תגלו שחלקם עתידים לבלות בדיוק את הזמן שאתם תהיו ורוב הסיכויים שתתקלו בהם הרבה פעמים במהלך הטיול.

אני אישית הכרתי אנשים שטיילתי איתם באותו מסלול במשך שלושה שבועות, ואפילו לאחר שהתפצלו דרכנו, פגשתי אותם בהמשך בנקודה אחרת.

זה נחמד, הרי רוב הסיכויים שתצאו מהטיול עם חברים מכל מיני מדינות בעולם ולדעתי זה דבר מאוד חשוב כשטסים לטייל בחו"ל, משהו שרבים מהמטיילים הישראלים שנוסעים במכונית מרוויחים הרבה פחות, בעיקר אם הם ישנים רק אצל משפחות מארחות או בסביבת ישראלים.

מבחינת לינה - במהלך הטיול, החברה משריינת מקומות בהוסטלים נבחרים (בהנחה מסויימת) ביעדים שעוברים בהם ובכל יעד, הנהג שואל מי מעוניין לשהות באיזה הוסטל וככה מרבית הזמן נחסכת גם הדאגה למציאת מקום לינה מראש (אלא אם כן אתם מעדיפים למצוא מקום בעצמכם לפי העדפות שונות).

לגבי אטרקציות שונות, גם לזה החברה דואגת, ביעדים שונים קיימות אטרקציות שונות, לחלק מהן יש הסכם עם החברה של הנחה מסויימת שכל נוסעי האוטובוס יכולים לקבל, לפי העדפה כמובן, וגם לגבי זה הנהג שואל לפני הגעה ליעד מסויים, מי מעוניין במה. שימו לב - בדף שימושי-לי, ליאת פירסמה עוד כמה קישורים ששווה לבדוק לפניו (גם בהם זה יבוא לטובתכם ויעזור לה).

לא אחת הזכרתי את הנהג. תכל'ס אתם בטח שואלים את עצמכם מי זה הנהג הנחמד הזה שכל הזמן רוצה לעזור לכם?

אז בכל פעם שאתם עולים על אוטובוס חדש (במידה ועצרתם ביעד כלשהו ולא הלכתם רק על פי התכנית המסודרת)
מגיע נהג שהוא בעצם כמו המדריך שלכם, מסביר על כל המקומות שאתם מגיעים אליהם וגם מנסה להתבדח לפעמים ולהשרות אווירה טובה באוטובוס.

במהלך הטיול שלי יצא לי לטייל עם מספר נהגים ורובם היו מאוד נחמדים ומוצלחים ובהחלט תרמו לחוויה הכללית בטיול.

בקיצור, אם הגעתם עד כאן והחוויה נשמעת לכם מעניינת, אני ממליצה לכם לברר עם חברות שונות, לראות מה מתאים לכם ולצאת לדרך!

לגבי החברות השונות, החברות שפועלות בקונספט הזה שעליו דיברתי בפוסט (נקרא hop and off bus) הן בעיקר
Stray  (מילה מליאת, מנהלת היוזמה - ממליצה ביותר !)
Kiwi experience (הרבה חוות דעת ממטיילים ישראלים ולא ישראלים שמעתי. מתאים בעיקר לבריטים וברמנים צעירים שאוהבים לשתות)

קיימות גם חברות אוטובוסים כלליות למי שלא מתאים לו לוח זמנים מסויים ורוצה פשוט לנסוע באוטובוס רגיל של המדינה, שגם איתם אתם יכולים לקנות pass שכולל שעות נסיעה כמו:
Intercity - (מילה מליאת - ממליצה בחום רב !!  פלקסי פאס - בנק של שעות ונוח למכירה והעברת בעלות)
Naked bus

תהנו!
ענבר (:

מילה נוספת מליאת
הרבה דואגים "איך נגיע למקומות" ו/או לתחילת טרקים
א חשוב שתדעו, הגעה למקומות שהאוטובוס "לא עוצר" יכולה להיות עם טרמפים או לחילופין אם נשארים במקום מסויים זמן מה - מאוד נהוג לשכור רכב כמה חבר'ה להסתובב.
בנוסף - שווה מאוד לבדוק את התחנות ש"על הדרך" שהאוטובוס עוצר. הרבה מהמטיילים מסתכלים על היעד הסופי ובדרך מגלים - אוי יכולנו לרדת ולעשות את זה ואת זה .. אז תבדקו את התחנות (נכון בעיקר בתחנות של אינטרסיטי ונייקד באס).
הגעה לטרקים - תמיד אפשר לתפוס טרמפ עם מטיילים, לשאול בקבוצה של האתר וכמובןןןןן לעשות בוקינג לשאטל מסודר דרך האינפו או דרך משרדי הדוק.
יש לכם שאלות נוספות ?  הלכתם לאיבוד ?  למה אתם מחכים ?  צרו קשר !

Bus Pass New Zealand
Stray NZ - South Island

New Zealand Bus Pass