מחירי רכבים מרקיעי שחקים (בעיקר וואנים) – ניו זילנד 2015

בעל הבית השתגע ?!
מה זה המחירים האלה ?!
כמנהלים של קבוצת הבלוג "ניו זילנד למטייל הישראלי" שמנו לב לעליית מחירים מטורפת בעונת 2015
עומר מזרחי, מנהל שותף, בשיתוף עם מטיילי עבר החליטו להתייחס לעניין בכובד ראש וכתבו את הפוסט הזה
אז …
אם כבר החלטתם והתעקשתם לרכוש רכב בניו זילנד
זהו פוסט מאוד חשוב לכל המתכננים לקנות רכב בניו זילנד !
וספציפית – לאלו שמתכננים לקנות וואן/סטיישן וואן מאובזר עם ציוד טיולים/מיטה.
בקיצור, לא קונים לפני שקוראים

מאת:  עומר מזרחי
בדרך כלל בתקופות האלו של השנה (דצמבר-ינואר), שיא העונה בניו זילנד, מתחילות להתפרסם המודעות למכירת רכב. יש מגוון מאוד גדול של רכבים שעוברים מיד ליד בין מטיילים וזה אחלה דיל – דרך מצויינת להשיג סטיישן או וואן מאובזר בכל הציוד ומוכן לטיול.

אלא שהשנה פתאום שמנו לב שמחירי הרכבים זינקו משמעותית. אם בשנה שעברה (2013-2014) כשאני טיילתי מחיר של רכב מאובזר טוב עמד על 2,500$-3,000$ – פתאום הופיעו מודעות השנה (2014-2015) של אותם רכבים בדיוק במחיר 3,500$-4,000$.

הזינוק הזה לא הגיוני – לפי השוק ככל שרכב ישן יותר ככה מחירו יורד. אז למה זינקו המחירים עבור אותם רכבים בדיוק בכמעט 1,000$ ?

כשהגיעו גם מודעות מכירה נורמליות – 2,000$-3,000$ כולל ציוד התעורר לנו החשד שמישהו מנסה לעשות קופה על גב המטיילים.

אז התארגנו אני ועוד כמה מטיילי עבר, עשינו סקר בקרב מטיילי ההווה וניסינו לבדוק את העניין והמסקנות לפניכם:

 

  1. רוב המטיילים שקנו רכב במסגרת פרטית (ישירות דרך מוכרים/יד ליד ממטיילים) – שילמו מחירים נמוכים (2,500$-3,500$ כולל ציוד).
  2. רוב המטיילים שקנו רכב בשווקי הרכבים באוקלנד וכרייסטצ'רץ' הגיעו למחירים של 3,800$ ומעלה.
  3. מטיילים רבים שקנו רכבים בשווקים ושילמו מחיר גבוה, נאלצו לתקן את הרכבים בעלות נוספת והשקיעו כסף נוסף ברכב. הם ניסו לכסות את ההוצאות האלו בעת המכירה והעלו עוד קצת את המחירים.

 

מבירורים אלו עולה מסקנה פשוטה – שווקי הרכבים הבינו שהצורך בוואנים וסטיישנים אצל מטיילים עולה (כי זה חוסך הרבה עלויות טיול), ולכן החליטו להזניק את המחירים. וכך יוצא שמי שקנה רכב באופן פרטי, כלומר שלא דרך שווקי הרכבים, הגיע למחירים נורמליים, ומי שקנה דרך שווקי הרכבים שילם כמעט 1,000$ יותר!!!

בגלל שהרכבים כל כך ישנים המטיילים נאלצו לתקן את הרכב וכדי להחזיר את עלויות התיקון נאלצו להעלות עוד יותר את המחירים.

 

אז מה הביג דיל? נשלם עוד קצת!

העניין הוא די פשוט – עם רכב במחירים כל כך גבוהים הסיכון הכלכלי גבוה מאוד.

רכבים במצב כזה, עם קילומטרז' גבוה ו-20 שנות נסיעה על הכביש, מאוד נפיצים והסיכוי לתקלות הוא מאוד גבוה. גם אם הרכב כרגע במצב מצוין וניתן לכם לאחר בדיקה של מוסכניק שאמר שהכל טוב – השחיקה שלו מטיול נוסף שאתם תעשו איתו מגדילה פי כמה את הסיכויים לתקלות ולכן במחירים שגבוהים מ-3,500$ העלות עלולה להיות גבוהה מאוד, והסיכוי לרווח או להחזרת ההוצאה נמוך.

 

אם ניקח בחשבון שמעבר למחיר הרכב הבסיסי, יכולות להיות הוצאות נלוות דוגמת:

  • ביטוח מלא
  • בדיקה במוסך (שהיא חובה לפני קניית רכב)
  • חידוש רישיונות בחלק מהמקרים
  • מחירי דלק גבוהים יותר (רכבים ישנים "שותים" יותר דלק)
  • תקלות (וכאמור הסיכוי לתקלות סביר מאוד ויכול להגיע בקלות ל-500$ ויותר)

וכך, יחד עם מחיר גבוה מלכתחילה, מוסיפים את העלויות הרגילות לקניית רכב ואת הסיכוי הגבוה לתקלות – ויוצא שמדובר במשאבת כסף שיהיה קשה מאוד להחזיר את העלויות שלה.

 

אבל הרכב מצויד ואפילו עם מיטה! המחיר קופץ בגלל זה!

שמעתי את המשפט הזה לא מעט בקרב מטיילים – אך זו הונאה! מעבר לזה שניתן למצוא רכבים מצוידים ב-3,500$ ופחות – שום ציוד, בשום מקרה, לא צריך להזניק את המחיר ב-1,000$ ויותר (שווה ערך ל-3,100 ש"ח של ציוד! בשביל מזרון פשוט והתקנה של מיטה אצל נגר, ועוד ציוד טיול זניח…).

 

כמה דוגמאות להמחיש את העניין:

כדי לבחון את המצב, עשינו בדיקה ספציפית קצרה על Toyota Estima – רכב מאוד נפוץ בקרב מטיילים בכלל וישראלים בפרט.

בכחול – מסומנת שנת הרכב

בכתום – הסוג

בירוק – המחיר

ובאדום – קילומטרז'

 

שימו לב להצעות מוגזמות שניתנו בפייסבוק:

(שמות ופרטים מזהים טושטשו):

 

עבור רכב זהה עם ציוד, שימו לב להצעות במחירים טובים שניתנו בפייסבוק:

 

 

ולבסוף שימו לב כמה עולה אותו רכב בדיוק באתרי מכירות הרכב השונים:

 

וזה רק על טויוטה אסטימה!
אפשר למצוא המון וואנים וסטיישנים מכל מיני סוגים במחירים שפויים אם רק מחפשים לעומק!

אז מה עושים?!

כמה טיפים שימנעו מכם להוציא כסף מיותר:

  1. חושביים פעמיים ואפילו שלוש לפני שקונים רכב, עם או בלי ציוד, שעולה יותר מ-3,500$.
    כל מחיר מעל למחיר הנקוב כרוך בסיכון כלכלי לא משתלם!
    כמובן שכל מקרה לגופו אבל ככלל לרכבים משנות ה-90 סיכוי גבוה שזה לא יצא משתלם! 
  2. אף פעם לא סוגרים קנייה/משלמים מהארץ בלי לראות את הרכב ולהעביר אותו בדיקה.
    גם אם יש מולכם הצעה מאוד אטרקטיבית – תמיד תעבירו בעצמכם את הרכב בדיקה במוסך אמין (לא המוסכים שצמודים לשווקי הרכבים ועושים עסקאות עם המוכרים) ותראו את מצב הרכב ותוצאות הבדיקה במו עיניכם.
  3. אל תקנו בשווקי הרכבים באוקלנד וכרייסטצ'רץ'.
    זהו טיפ שנכון לפחות לשנת 2014. כמובן שמומלץ לקפוץ לשם כדי לראות סדר גודל ואם יש מציאות, אבל בגדול – ליד אוקלנד וכרייסטצ'רץ' בערים קטנות יותר יהיו מחירים נמוכים יותר לאותם רכבים בדיוק!
  4. לשקול לשכור רכב פרטי ישן.
    נכון, זה אופי שונה לחלוטין של טיול, אבל לפעמים במחיר הזה + לינה באתרי קמפינג/משפחות מארחות – אפשר להגיע לטיול זול לא פחות מלינה בוואן יקר כמו שיש בשוק.
  5. קראו את הכתבה הבאה אני רוצה מכונית – ויש לי תוכנית
    בייחוד אם אתם לא בטוחים מה צריך לבדוק, איזה פרטים להשלים, ואיך מתבצעת קניית הרכב עצמה. מומלץ לקרוא גם מתחת לפוסט המלצות ואזהרות של מטיילים.

6. תתמקחו
הרבה פעמים בעלי רכב רוצים לכסות עלויות נוספות מסביב כאמור, או לצאת ברווח – ולכן תמיד תתמקחו ונסו להוריד מחירים! בסופו של דבר הם צריכים להפטר מהרכב
לפני הטיסה לא פחות משאתם צריכים אותו בכדי לטייל…

 

חשוב לנו להבהיר, אין באמור לפגוע במוכרים ספציפיים או אחרים, מטרתנו היא לתת כלים למטיילים לשם מכירה וקנייה – במידה והחליטו לרכוש רכב

אז קנו בהצלחה, קנו בחכמה ו… שלא יעבדו עליכם !

ותודה לכל מי שהשתתף, מטיילים נוכחיים ומטיילי עבר, ועזרו לנו להבין את סדרי הגודל, המחירים, והסיבות מאחורי הקפיצה.

השאר תגובה